Ute på tur – antall, rom og form
Å ferdes i nærmiljøet med mange barn kan være utfordrende. Det er ofte mange trafikale hensyn vi må ta og vi må passe på at alle er trygge samtidig som barna gjøre seg erfaringer og får opplevelser de kan ta med seg videre.
Når vi er i trafikken og skal ha fokus på fagområdet antall, rom og form, kan det være lurt å ta utgangspunkt i skilt. Men vi finner også antall, rom og form i for eksempel bygninger, veioppmerking, hus og alt vi ser rundt oss.
Når vi er ute på tur kan vi snakke med barna om:
Skilt
Hva er egentlig skilt? Kan mennesker være skilt?
- Hvilke skilt ser vi?
- Hvilken form har skiltene?
- Hvor mange skilt finner vi?
- Hvilken farge har skiltene?
Hva annet har forskjellige former langs veien?
- Og hvilken form har det?
Tid
- Hvor lang tid tar det å flytte seg fra A-Å (fra barnehagen til for eksempel biblioteket)?
- Hva er tid?
- Hvem har tid?
- Hvorfor har vi tid?
Avstand
- Hva er avstand?
- Hvor langt er det fra for eksempel begynnelsen til slutten av veien?
- Hva er meter og hvor langt er 1 meter?
Når dere er ute i nærmiljøet og kanskje skal se etter forskjellige former på bygninger og skilt, er det lurt å sette av litt ekstra god tid til å kunne filosofere og snakke med barna. Det kan være lurt å ha gitt barna noen tips og ideer til hva de skal se etter på forhånd. For eksempel kan dere ha avtalt at dere kun skal se etter former og farger på forskjellige skilt.
Barn legger ofte merke til veldig mange detaljer som ikke alltid vi voksne ser. Da er det viktig at vi bruker tid til å snakke om hva de ser og hvordan det ser ut.
Forslag til spørsmål om skilt:
- Hva betyr ordet skilt?
- Hvorfor har vi skilt?
- Hjelper det å ha skilt?
- Hva hadde skjedd hvis vi ikke hadde skilt?
Forslag til spørsmål om antall, rom og form:
- Hva er en form?
- Hvilken former finner vi på skiltene vi ser?
- Hvorfor har de den formen?
- Hvem bestemmer hvilke skilt vi skal ha og hvor de skal stå?
Snakk med barna om tid:
- Hvor lang tid tar det å flytte seg fra A-Å (for eksempel fra barnehagen til biblioteket)?
- Hva er tid?
- Hvem har tid?
- Hvor har vi tid?
- Hvorfor har vi tid?
- Er det lurt å ha god tid når vi er i trafikken? Og hvorfor er det lurt?
Bruk gjerne en stoppeklokke til å ta tiden på forskjellige ting dere gjør underveis på turen. Det kan være hvor lang tid dere bruker på å gå i en trapp, ned en vei, og kanskje også hvor lang tid det tar å kle og og på ytterklærne. La gjerne barna være med å ta tiden.
Snakk med barna om rom:
- Hva er et rom?
- Har vi rom ute?
- Hva vil det si å romme noe? Feks hvor mye rommer en brusflaske?
- Kan rom måles?
- Finnes det rom i trafikken?
- Har biler et rom?
Bruk gjerne filosofi som utgangspunkt og la barna aktivt delta i samtalene med refleksjoner og erfaringer. Sett av god tid til samtalen(e).
«Er det langt igjen» er noe vi alle har fått spørsmål om fra barna når vi er på tur. Som regel svarer vi «det er ikke så langt» eller «det er et lite stykke igjen». Det er ikke så lett å forstå tid og rom. Hva er langt og hva er kort? Dette er noe barna må erfare og få opplevelser rundt for å forstå. Vi kan hjelpe de litt på veien ved å sammenligne avstand, telle, se på størrelse også videre.
Fagområdet antall rom og form omfatter lekende og undersøkende arbeid med sammenligning, sortering, plassering, orientering, visualisering, former, mønster, tall, telling og måling. Det handler også om å stille spørsmål, resonnere, argumentere og søke løsninger.
Snakk med barna om avstand
- Hva er avstand?
- Hvor langt er det fra for eksempel begynnelsen til slutten av veien
- Hva er meter og hvor langt er 1 meter?
- Kan vi gå rett bak en bil? Hvorfor ikke?
Snakk med barna om hvorfor det er viktig å holde avstand i trafikken og hva vi må holde avstand til. Det kan være at vi må holde avstand til veien, stoppe i god avstand til gangfeltet før vi krysser veien og holde avstand til hverandre så vi ikke krasjer.
Mål gjerne høyden på barna og se hvor langt det blir. Kanskje kan dere ta med for eksempel et tau som er like langt som barna er til sammen ut i trafikken? Hvor langt blir det egentlig?