Sommer i trafikken
Sommertid er avslutning for dem som skal begynne på skolen. Mange barnehager er oftere ute på tur enn ellers. Kanskje planlegger dere en sommeravslutning og vil vise noen aktiviteter fra Barnas Trafikklubb?
Under her finner dere artige oppgaver og oppdrag til barna som passer for lek og trening i trafikken om sommeren.
Selv om det er gangfelt er det ikke helt trygt å krysse veien. Det er dessverre ikke alle sjåfører som stanser ved gangfelt, og derfor må barna vite hvordan de krysser veien på en trygg måte.
Mål for oppdraget:
Barna skal vite hvordan de tryggest krysser vei ved å bruke gangfelt.
Utstyr til oppdraget:
- Kritt, tau eller tape.
Klubbmøte før oppdrag:
- Hva er et gangfelt?
- Hvordan kan vi se at det er gangfelt?
- Hvorfor har vi gangfelt?
- Hvem bruker gangfelt?
Tegn opp eller marker en vei med gangfelt inne eller utenfor barnehagen. Vis hvordan du skal krysse vei med gangfelt før dere går ut i trafikken:
- Stopp helt opp, se til begge sider, lytt etter biler og andre kjøretøy.
- Vent til du er helt sikker på at bilene stopper for deg før du krysser veien.
- Prøv om du kan få øyekontakt med sjåføren. Da vet du bedre om de har sett deg.
- Gå alltid rett over veien og ikke på skrå.
Ute på oppdrag:
Gå til en vei med gangfelt der det er lite trafikk slik at dere kan øve på å krysse vei.
- Du som voksen viser og repeterer det dere har øvd på i barnehagen før barna får øve.
Oppdraget kan gjerne gjennomføres som en del av en annen tur eller sammen med andre oppdrag.
Klubbmøte etter oppdrag:
- Hva er et gangfelt?
- Hvordan kan vi se at det er gangfelt?
- Hvordan krysser du vei med gangfelt?
- Er det helt trygt å krysse veien der det er gangfelt?
Etter fullført oppdrag kan dere sette et nytt klistremerke på årshjulet.
De som har fortau langs veien er heldige. De kan gå ved siden av hverandre og prate. Men de må likevel være forsiktige og oppmerksomme på andre fotgjengere og syklister.
Mål for oppdraget:
Barna skal vite hva et fortau er og hvordan de tryggest går på fortauet.
Klubbmøte før oppdraget:
- Hva er et fortau? Hvordan ser det ut?
- Hvem bruker fortauet?
- Hvordan skal du gå på et fortau?
- Hva er forskjellen på et fortau og en gang- og sykkelvei?
Ute på oppdrag:
Gå til en vei med fortau, der dere kan øve på å gå på en tryggest mulig måte:
- Gå rolig sammen to og to.
- Gå inntil veikanten som er lengst vekk fra bilene.
- Kan dere se hvordan andre fotgjengere går på fortau?
- Er det noen syklister der?
- Hva er det som skiller fortauet fra veien?
Oppdraget kan gjerne gjennomføres som en del av en annen tur eller sammen med et annet oppdrag.
Klubbmøte etter oppdrag:
- Hva er et fortau?
- Hvordan skal dere gå på et fortau?
- Hvor skal du gå hvis det ikke er fortau?
- Hvem kan bruke fortauene?
Etter fullført oppdrag kan dere sette et nytt klistremerke på årshjulet.
For barn kan det være ekstra utfordrende å gå på parkeringsplasser. Bilene er store og barna små. Det kan gjøre det vanskelig for barna å se og det gjør det vanskelig for sjåførene å se barna.
Mål for oppdraget:
Barna skal få se hvor vanskelig det kan være å få øye på noen som står rett bak en bil, og at det er viktig å ikke gå rett bak en bil som rygger.
Klubbmøte før oppdrag:
- Hva er en parkeringsplass? Har dere en parkeringsplass i nærheten av barnehagen?
- Er det trygt å gå på en parkeringsplass?
- Hvordan skal du gå på en parkeringsplass?
- Tror du sjåførene alltid kan se deg på parkeringsplassen?
- På hvilken side av en bil må du stå for at sjåføren skal se deg best? Hvor er det vanskeligst å se deg?
- Hvordan kan du se om en bil skal rygge?
Ute på oppdrag:
Ta med en gruppe til en parkeringsplass der det er lite trafikk og hvor dere har tilgang til en bil. La barna etter tur få sitte i førersetet og være sjåfør. De andre barna bytter på å stå rett bak bilen og på sidene av bilen.
- Hva kan barnet som er sjåfør se?
- Hvem kan de se best?
- Hvor lang bakenfor bilen må barna stå for at de skal ses?
Den voksne rygger så bilen sakte, mens barna står på trygg avstand. Etterpå kjøres bilen litt fremover.
- Hvordan er lysene bak på bilen når den rygger?
- Hvordan er lysene bak på bilen når den kjører framover?
Klubbmøte etter oppdrag:
- Hva skjedde på parkeringsplassen?
- På hvilken side av bilen er det vanskeligst for sjåføren å se deg?
- Hva må du passe på når du går på en parkeringsplass?
- Hvordan kan du se at bilene rygger?
Etter fullført oppdrag kan dere sette et nytt klistremerke på årshjulet.
Blomster, pinner og steiner er spennende og en liten barnehånd kan fort få lyst til å plukke det opp. Men kan man plukke opp ting som ligger i bilveien?
Mål for oppdraget:
Barna skal få erfare forskjellen på trygge og farlige steder i trafikken.
Utstyr til oppdraget:
- 1 liten pose eller kurv til hvert barn som de kan samle steiner, blomster og pinner
Klubbmøte før oppdrag:
- Hva ser dere ut langs veien på sommeren?
- Er det noen som samler på pinner eller steiner?
- Kan vi plukke opp ting som ligger i bilveien?
- Kan vi plukke blomster, steiner og pinner som ligger på eller ved fortauet?
Ute på oppdrag:
Gå en tur i nærmiljøet og se på forskjellen mellom trygge og farlige steder å plukke blomser, steiner og pinner. Finn de trygge stedene og la barna samle pinner, steiner og blomster i posen sin. Snakk om hvorfor det er trygt der dere plukker ting og hvorfor det ikke er trygt å plukke ute i trafikken.
Klubbmøte etter oppdrag:
- Hva gjorde dere på turen?
- Hvor var det trygt å samle ting og hvor var det ikke trygt?
- Se på alt det fine dere har samlet på turen.
- Legg gjerne alt i en stor fin gjennomsiktig skål dere kan bruke som utstilling.
Etter fullført oppdrag kan dere sette et nytt klistremerke på årshjulet.
Hvordan hadde det vært å gå, sykle og kjøre i trafikken hvis det ikke var regler?
Mål for oppdraget
Barna skal vite hvorfor det er regler alle trafikanter må følge.
Klubbmøte før oppdrag:
Hva kan barna om regler? Bruk spørsmålene under som utgangspunkt for samtale.
- Hva er en regel?
- Har dere regler som må følges i barnehagen? Hvilke kan barna?
- Har du regler som må følges hjemme?
- Vet du om andre steder det er regler du må følge? Hva med trafikken?
- Kan vi gå og kjøre akkurat hvor vi vil?
- Hvordan ville trafikken vært uten regler tror du?
- Hvem bestemmer reglene?
Ute på oppdrag:
Tegn opp veier, fortau, gangfelt og lignende på et uteområde, eventuelt inne.
- La barna bytte på å være fotgjengere og kjørende ved bruk av trehjulssykler.
- Gi barna oppgaver de skal utføre i trafikken dere har tegnet opp. For eksempel kan et barn få beskjed om å kjøre til butikken for å handle epler. En annen kan få beskjed om å gå til biblioteket. Andre kan være bussjåfører, syklister på vei hjem fra barnehagen osv.
- Barna må da passe på å stoppe for fotgjengere som går over gangfelt, se seg for når de skal krysse veien, gå på fortauet lengst vekk fra bilene osv.
- De voksne kan så være trafikanter som ikke følger reglene.
- Hva skjer da? Hvordan reagerer barna?
Klubbmøte etter oppdrag:
- Hvordan var å gå og kjøre på veiene dere tegnet opp?
- Fulgte alle reglene?
- Hvordan var det når alle ikke fulgte reglene? Hva skjedde da?
- Hvem skal følge trafikkreglene?
Etter fullført oppdrag kan dere sette et nytt klistremerke på årshjulet.
Barn bruker stort sett sykkelhjelm mens de er små. Det er viktig at barna også får vite hvordan hjelmen virker slik at det kan påvirke holdningene deres også når de blir eldre.
Mål for oppdraget:
Barna skal vite hvordan en sykkelhjelm virker.
Klubbmøte før oppdrag:
Bruk gjerne bildet som et utgangspunkt for samtale. Repeter gjerne at barna ikke skal bruke hjelm på trehjulssykkel.
- Hvem bruker hjelm på bildet?
- Bruker du hjelm når du sykler?
- Hvorfor bruker du hjelm?
- Er det bare barn som bør bruke sykkelhjelm?
- Hva kan skje hvis du ikke bruker hjelm?
De fleste syklister skader seg når de velter med sykkelen helt alene. En ulykke skjer ofte fort og med stor kraft. Velter du, er sykkelhjelmen en god beskyttelse. Den hindrer ikke at du faller, men den beskytter hodet ditt slik at skadene ikke blir så alvorlige.
Hodet er den viktigste kroppsdelen vi har. Der ligger hjernen som styrer alt vi gjør. Hvis den blir skadet kan du kanskje ikke:
- lese, skrive og lære nye ting
- smake forskjellen på eple og appelsin
- gå på ski, sykle eller løpe
- si noe hyggelig til vennen din
Ute på oppdrag:
Gjør et forsøk som viser at hjelmen beskytter hodet. Forsøket kan du enten gjøre med en melon og en sykkelhjelm, eller du kan kjøpe en egghjelm i nettbutikken til Trygg Trafikk.
Ta med en gruppe ut for å gjøre oppdraget.
- Putt egget eller melonen i en plastpose (gjennomsiktig) før det plasserer i hjelmen.
- Slipp så hjelmen med melonen eller egget i, fra en høyde. Bruker du sykkelhjelm og melon kan du slippe den høyere oppe enn du treger med egghjelmen.
- Da vil melonen eller egget være like helt når det treffer bakken
- Slipp så melonen eller egget i bakken fra en høyde uten hjelmen på. Hva skjer med melonen eller egget da?
Husk at sykkelhjelmer som har fått støt ikke skal brukes, da den bekytter dårlig. Bruk derfor gjerne en gammel hjelm til forsøket.
Klubbmøte etter oppdrag:
- Hvordan virket hjelmen?
- Hva kan skje om du skader hodet?
Etter fullført oppdrag kan dere sette et nytt klistremerke på årshjulet.