Ser og hører
Nedenfor finner dere en læringsressurs med intro til emnet, samtaleoppgaver, digitale øveoppgaver og forslag til trafikkoppdrag.
Samtaleoppgaver
- Hva må vi se etter i trafikken?
- Hvor må vi se i trafikken?
- Hva kan du høre i trafikken?
- Hvorfor er det viktig å høre i trafikken?
- Hører du alltid like godt?
- Lager alle trafikanter lyd?
- Hvorfor kan det være vanskelig å høre om vinteren?
- Har du opplevd at du hører dårligere når du står bak snøhauger?
- Har du opplevd at du hører dårligere når det snør og blåser ute?
- Hvorfor hører ikke Molly noe?
- Hva er det Molly har på ørene?
- Har du opplevd å høre dårligere når du går med ørevarmer?
- Har du opplevd å høre dårligere når du bruker ørevarmere, lue eller hette?
- Hva er det viktig å huske på når du møter på en hindring langs veien?
- Er det mange biler parkert langs veien der du bor?
- Er det lett for sjåfører å se barn som går langs vei med parkerte biler?
- Hvordan passerer du en hindring på tryggest mulig måte?
- Er det av og til lurt å gå på innsiden av hindringen?
- Kan du komme på andre hindringer du kan møte på langs veien enn biler?
- Er det lov til å sette fra seg bilen langs veien?
Trafikkoppdrag
Se videobloggen sammen med barna. Inspirer dem til å være med ut og vise de voksne at de selv kan løse oppdraget.
Mange steder er det ikke fortau eller gang- og sykkelvei vi kan gå på. Selv om barna aldri skal gå alene langs en slik vei, må dette likevel øves på, for det kommer den dagen de skal gå alene til skolen eller til en venn i nærmiljøet.
Øv sammen med barna når dere er på tur. La barna aktivt ta del i beslutninger, men husk at det er den voksne som til sist tar avgjørelsen.
Mål for oppdraget:
Barna skal vite hvordan de på tryggest måte kan gå langs vei uten fortau. De skal også få innsikt i trafikale utfordringer langs veien og hvordan de skal vurdere og løse utfordringene.
Utstyr til oppdraget:
- I dette oppdraget trengs det ikke noe materiell, men det kan være greit å finne en lite trafikkert vei uten fortau i nærmiljøet.
Klubbmøte før oppdrag:
- Hør med barna om de vet hva et fortau er og hvordan en vei ser ut uten fortau.
- Snakk med barna om hvilken side av veien dere skal gå på og om det finnes noen unntak.
- Bruk tid med på å gå gjennom barnehagens rutiner for ferdsel langs vei uten gangfelt.
- La barna få være med å drøfte hvilke utfordringer de kan møte på en vei uten fortau.
- La barna få være med å drøfte hvordan dere sammen kan løse eventuelle utfordringer langs en vei uten fortau.
Ute på oppdrag:
Ta med barna og gå langs en vei uten fortau.
- La barna gå en og en på rekke slik at selv kan kjenne på om det går fint å ha en fot i grøfta eller om dere er langs en vei hvor det ikke lar seg gjøre å ha en fot i grøfta.
- Stopp opp ved utfordringer langs veien og la barna få drøfte hvordan dere på en mest mulig trafikksikker måte kan løse utfordringen.
Klubbmøte etter oppdrag:
- Hvordan var det å gå på en vei uten fortau?
- Var det noen utfordringer i veien der dere gikk?
- Eventuelt hvordan løste dere utfordringene?
- Hvilken side av veien skal dere gå på?
Øveoppgaver
Klikk her for å komme til de digitale øveoppgavene om å gå over gangfelt. (Åpnes i ny fane)