Hva bør dere tenke på før dere skal på tur – antall, rom og form
«Fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende. Arbeid med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsing» (Rammeplan for barnehagen, 2017: 53).
Dette fagområdet inviterer til å se på skilt, symboler, former og veioppmerking i trafikken. Vi har mange forskjellige trafikkskilt og hvert skilt forteller oss noe vi trenger å vite for å ferdes trygt i trafikken.
Plassering, orientering og lokalisering hører til dette fagområdet. I trafikkbildet ligger det mange muligheter til å snakke om begreper som størrelser, retninger, foran, bak, ved siden av, over, under, antall, tid, rom, areal og størrelser.
Det ligger mye matematisk læring i trafikken. Legg f. eks. merke til at tall er å se mange steder. Når vi er ute på tur kan vi finne vi mange forskjellige former. Skilt kan for være runde, firkantede og trekantede. Vi ser også mange former i forskjellige bygninger og andre gjenstander vi passerer.
Tid er også et fint tema og snakke om når vi er på tur. Vi kan for eksempel ta tiden av hvor lenge vi er på tur, eller hvor lang tid vi bruker opp en bakke.
Telling er også morsomt. Vi kan telle hverandre, hvor mange biler vi ser og kanskje også hvor mange skilt vi passerer.
Det finnes mange forskjellige skilt i trafikken. Hvilke skilt og hvor mange som finnes varierer fra sted til sted. Vi tenker at barna bør få erfaringer om hvilke skilt som finnes i deres nærmiljø og som har betydning for dem. I Drammen er det for eksempel en del fartskilt, bussholdeplass skilt og barn leker skilt, men i Longyarbyen er det kanskje fare for isbjørn skilt og fare for snøskuter skilt som er viktig å fokusere på.
Vi har mange forskjellige kategorier av skilt, noen av de mest kjente er:
Opplysningsskilt, fareskilt og fartskilt
I filmen dere så hadde personalet på forhånd laget et laminert «bånd» med bilde av de skiltene de skulle snakke om på veien.
- Snakk med barna i forkant av turen om skiltene dere skal finne og hva de betyr.
- Er skiltet en sirkel, firkant eller trekant?
- Hva er forskjellen på en firkant, trekant og sirkel?
- Hvilken farge har skiltene?
Når vi går på tur i trafikken møter vi på mange forskjellige former, farger og i forskjellige rom. Det å telle, se på skiltformer, ta tiden og bedømme avstand kan være en morsom og trygg aktivitet å gjennomføre i trafikken. Men barna bør være forberedt og vite hva dere skal gjøre og hvordan dere skal gjøre det.
Snakk med barna om:
- Hvor skal dere?
- Hva skal dere gjøre?
- Hva skal dere se etter i trafikken?
- Former og farger på skilt
- Hva betyr de forskjellige skiltene?
- Hvorfor har vi skilt?
- Hva er avstand?
- Hvor langt er 1 meter?
- Hvor langt er 1 km?
Mål gjerne opp hvor langt rommet dere sitter i er og kanskje kan dere måle barna?
Print gjerne ut bilder av de skiltene som er mest relevante for barna i deres nærmiljø.
Skilt som ofte er relevante er skilt for:
- buss,
- gang- og sykkelvei
- fare,
- opplysning
- fartsskilt
Når dere skal ut, kan det være fint å ta med en i-pad, telefon eller kamera dere kan bruke til å ta bilde av de forskjellige formene, skilt, veimerking, bygninger og annet dere ser på turen.
Det er mange begreper i trafikken som kanskje er ukjent for mange barn. Det er også en del begreper og ord som ligner på hverandre.
Det er mange begreper og ord man må lære seg når man er liten og noen ganger kan det være greit å få litt hjelp underveis.
Når vi snakker om skilt er det veldig mange ord og begreper som kan være vanskelige å forstå. Noen trafikale begreper har helt annen betydning i andre sammenhenger. Lille Emma i en barnehage sa: «Mamma’n til Mona er også skilt». Dette kan være et godt eksempel på begrepslæring i barnehagen.
Ord og begreper tilknyttet skilt i trafikken:
- Skilt
- Fare
- Opplysning
- Fart
- Gatenavn
- Sirkel
- Firkant
- Trekant
- Antall
- Tall
Det er mange ord og begreper barna ikke kan, så la de medvirke i prosessen med å finne ut av hva som kanskje ikke er så klart og lett å forstå.