Etterarbeid- natur, miljø og teknologi
Gjennom arbeid med natur, miljø og teknologi skal barnehagen bidra til at barna lager konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskap og teknologi(Rammeplanen, 2017:53).
Ut ifra Rammeplanens fagområde og arbeid med trafikk kan dere som turgruppe lage et fysisk kart.
Kartet kan inneholde:
- Markører for kjente områder i nærmiljøet
- Gangfelt
- Fortau
- Lyskryss
- Markering av hindringer som kan oppstå på tur
- Barna kan lage seg selv og bestemme hvor på kartet de vil befinne seg.
Eksempler på hva dere kan lage og hva dere kan bruke:
- Melkekartonger passer som bygninger, lastebiler og busser
- Makrell i tomat boks kan brukes som båt, om vann er en del av kartet.
- En boks det har vært prim i, kan brukes på nytt som bil
- Naturen er fylt med materialer som kan beskrive kartets omgivelser.
- Tomflasker kan brukes som gatelys eller trær
Kartet dere lager kan igjen inspirere til lek og kan også henges opp som et kunstverk på veggen.
I samlingsstund i etterkant av tur kan det være fint å reflektere over:
- Bruk av teknologi som hjelpemiddel for å finne en turrute.
- Kan dyr være en del av trafikken?
- Hvilke dyr?
- Hvordan årstidene spiller inn på turen.
I arbeid med de ulike årstidene kan dere reflektere over hvordan de påvirker trafikken.
Refleksjonsspørsmål:
- Hva gjør vi om det er snø på gangfeltet?
- Hva bør vi tenke på når veiene er glatte?
- Hvordan påvirkes turen av regnvær?
- Hva skjer med lyder i trafikken, når det blåser?
- Kan solen påvirke trafikken?
- Hva med tåke og regn?
- Hva er en El-bil?
- Hva er lurt å huske på hvis det er mørkt når dere skal på tur?
For å ivareta progresjon i barnehagen skal personalet legge til rette for fordypning, gjenkjennelse og gjentakelse i barnehagens innhold og arbeidsmåter(Rammeplanen, 2017:44).
Gjennom barnehageåret er dere ofte innom alle fagområdene parallelt. Arbeidet med trafikk kan synliggjøres gjennom hele året og trekkes naturlig inn i samlinger rundt de ulike årstidene, for gjentakelse og progresjon.