Vår i trafikken
Solen varmer, snøen smelter, vannet renner og våren kommer. Det er deilig å gå med lette sko. Mange tar frem sykkelen. Kanskje ligger det litt grus igjen på fortau og gangveier og vinden blåser støvet.
Under her finner dere artige oppgaver og oppdrag til barna som passer for lek og trening i trafikken om våren.
Trafikkulykker der fotgjengere er involvert skjer ofte ved kryssing av vei. Å krysse vei må derfor øves på slik at risikoen for å bli påkjørt blir mindre.
Mål for oppdraget:
Barna skal vite hvordan de krysser en vei uten gangfelt på en trygg måte.
Utstyr til oppdraget:
- Kritt, tau eller tape
Klubbmøte før oppdrag:
Ta utgangspunkt i barnas erfaringer, eller bruk bildet over av Lyset som krysser vei uten gangfelt som utgangspunkt for samtale.
Hvordan krysser barna vei uten gangfelt og hvilke «regler» har de lært?
Merk opp en vei inne eller ute med tape, kritt eller lignende og øv på å krysse vei før dere går ut i trafikken.
Slik krysser du vei uten gangfelt:
- Velg et sted med god sikt til alle kanter, både til venstre og høyre. Da kan du se om det kommer biler eller syklister. Gå ikke ut mellom parkerte biler, i en sving eller andre steder der du ikke har oversikt.
- Gå rett over veien og ikke på skrå. Da kommer du raskere over.
Ute på oppdrag:
Finn en oversiktlig vei uten mye trafikk. Du som voksen repeterer og viser det dere har øvd på.
- Øv på å se dere godt for til alle kanter. Hva skal barna se og høre etter? Bruk helst ikke regler som «venstre-høyre-venstre». Da kan barna bli mer opptatt av å følge regelen enn å se seg for. I tillegg er mange barn usikre på hva som er venstre og høyre.
- Snakk om når det er trygt å krysse veien. Her må dere ta noen vurderinger selv ut fra trafikkmiljø og trafikkmengde.
- La de eldste barna være med på å avgjøre når det er trygt å krysse veien, men du som voksen bestemmer.
Oppdraget kan utføres som en del av en tur dere skal på, eller slå sammen med ett av de andre oppdragene om det er ønskelig.
Klubbmøte etter oppdrag:
- Hvordan var det å øve på å krysse vei?
- Hvordan krysset dere vei uten gangfelt?
- Hvorfor krysset dere veien på akkurat den måten?
- Hva kan skje om du ikke ser deg godt for før du krysser en vei?
Etter fullført oppdrag kan dere sette et nytt klistremerke på årshjulet.
Mange steder er det ikke fortau eller gang- og sykkelvei vi kan gå på, for eksempel i boligområder. Selv om barna aldri skal gå alene langs en slik vei, må dette likevel øves på.
Mål for oppdraget:
Barna skal øve på å gå langs vei uten fortau på en trygg måte.
Utstyr til oppdraget:
- Kritt, tau eller tape.
Klubbmøte før oppdrag:
Se på bildet av barna som går langs vei uten fortau. Hva gjør de? Hva er barnas erfaringer med å gå langs vei? Hvordan gjør de det?
Merk opp en vei med tau, kritt eller lignende. Forklar og vis hvordan du går langs vei uten fortau:
- Gå på vestre side av veien. Da ser du lettere bilene som kommer mot deg.
- Gå rolig og se deg godt for.
- Gå bak hverandre en og en. Når det kommer biler kan det bli trangt og vanskelig å gå ved siden av hverandre.
- Barna skal ikke gå alene langs en vei uten fortau, men sammen med voksne. Barnet går foran og voksne bak
La barna øve før dere går ut i trafikken.
Ute på oppdrag:
Finn en oversiktlig vei uten for mye trafikk der dere kan øve.
- La barna forklare mens dere repeterer hvordan det skal gjøres.
- Noen steder kan det tryggeste være å stå i ro når bilene passerer. Det må dere selv vurdere ut fra trafikkmiljøet og mengde trafikk.
Oppdraget kan utføres som en del av en annen tur, eller flere oppdrag kan slås sammen.
Klubbmøte etter oppdrag:
- Hva øvde dere på?
- Hvordan går dere langs en vei uten fortau?
- Hvorfor skal dere ikke gå alene langs veien?
Etter fullført oppdrag kan dere sette et nytt klistremerke på årshjulet.
Det tryggeste for barna er at porten inn til barnehagen er lukket. Når de voksne skal skynde seg inn og ut, kan det likevel skje at noen kan glemme å lukke den etter seg. Derfor kan en påminnelse om hvorfor det er viktig å holde porten lukket være lurt.
Mål med oppdraget:
Barna skal vite hvorfor det er gjerde rundt barnehagen og hvorfor det er tryggest at porten er lukket. I tillegg er målet at alle som går inn og ut av porten alltid skal lukke porten.
Utstyr til oppdraget:
- Papp og/eller papir.
- Penner og/eller tusjer.
- Saks og lim.
Klubbmøte før oppdrag:
- Hvorfor er det gjerde med port rundt barnehagen, tro?
- Hvorfor må porten alltid være lukket?
- Har barna opplevd at porten ikke har vært lukket?
Ute på oppdrag:
Lag en «Lukk porten-kampanje». En kampanje er oppgaver og aktiviteter dere gjør over en viss tid for å oppnå noe. Kampanjen dere skal lage skal fortelle barn og voksne at det kan være farlig å ikke lukke porten til barnehagen. Planlegg sammen med barna hvilke oppgaver dere har lyst til å gjøre.
Forslag til kampanjeaktiviteter:
- Lag en plakat eller banner om det å lukke porten som henges opp på egnet sted.
- Lag lapper med et enkelt budskap som gis til foreldre eller legges på bilene på barnehagens parkeringsplass.
- Lag plakater som henges opp inne i barnehagen.
- Lag medaljer som kan deles ut til de som lukker porten.
Gjennomføring og tidspunkt må tilpasses kampanjeaktivitetene dere velger.
Klubbmøte etter oppdrag:
- Hva gjorde dere?
- Hva likte dere med kampanjen?
- Tror dere de voksne likte kampanjen?
- Hvorfor er det viktig at porten er lukket hele tiden?
- Tror dere alle vil huske å lukke porten?
Etter fullført oppdrag kan dere sette et nytt klistremerke på årshjulet.
Som fotgjengere i trafikken må barna øve på å lytte etter trafikk og se seg godt for. Det er viktig for å kunne gå trygt.
Mål for oppdraget:
Barna skal få erfare hvorfor det er viktig å lytte og se seg godt for i trafikken.
Utstyr til oppdraget:
- Hørselvern.
- Bånd til å dekke øynene.
Klubbmøte før oppdrag:
Bruk bildet av Lyset som utgangspunkt for en samtale om bruk av sansene ute i trafikken.
- Hva gjør Lyset her?
- Hva tror du Lyset ser og hører?
- Hvilke to sanser bruker han?
- Hvorfor skal du se deg godt for?
- Hvorfor er det viktig å lytte?
- Hvordan tror du det er å ikke kunne se eller høre i trafikken?
Ute på oppdrag:
Gå til et trygt sted hvor dere har god oversikt over trafikken.
La barna først holde seg for ørene. Bruk gjerne hørselvern.
- Hva ser barna?
- Hvordan er det å ikke høre?
La barna lukke øynene, evt knytt et bånd foran øynene på de som tør.
- Hva hører barna?
- Hvordan er det å ikke se?
Hvorfor er det viktig å lytte og se seg godt for i trafikken?
Klubbmøte etter oppdrag:
- Hva så og hørte dere?
- Hvordan var det å ikke se og høre?
- Hvorfor er det viktig å lytte og se seg godt for i trafikken?
Etter fullført oppdrag kan dere sette et nytt klistremerke på årshjulet.
Gjennom oppdraget skal barna møte trafikkskilt fra nærmiljøet som er relevante for dem. Det kan være spennende med trafikkskilt og vite hva de forteller.
Mål for oppdraget:
Barna skal vite at alle skilt forteller oss noe, og at skiltenes form og farge betyr noe spesielt.
Utstyr til oppdraget:
- Kamera eller mobiltelefon med kamera.
Klubbmøte før oppdrag:
Hva kan barna om trafikkskilt? Bruk gjerne bildet av Lyset som utgangspunkt for en trafikkskilt-samtale.
- Hvilken form og farge kan skiltene ha?
- Hva forteller skiltene ?
- Er det bare i trafikken det finnes skilt?
- Er det skilt inne i eller utenfor barnehagen? Hvordan ser de ut og hva forteller de?
Ute på oppdrag:
Ta med barnegruppen på runde ut i nærmiljøet og se etter trafikkskilt.
- Beskriv hvordan skiltene ser ut. Hvilken form og farge har de? Er det noen tegn eller bokstaver på skiltene?
- Hva forteller skiltene?
- Hvorfor står skiltene akkurat der de står?
- Tell alle skiltene dere ser.
Ta gjerne bilder av skiltene dere ser og heng dem opp inne i barnehagen etterpå.
Klubbmøte etter oppdrag:
- Hvilke skilt så dere?
- Hvordan ser skiltene ut?
- Hva forteller skiltene oss?
- Hvordan ville det vært i trafikken uten skilt?
Etter fullført oppdrag kan dere sette et nytt klistremerke på årshjulet.
«Bruk hodet, bruk hjelm!» Selv om barna ikke skal bruke hjelm på trehjulssykkel inne på barnehagens område og i lek, må de vite at hjelmen kan hindre hodeskader hvis de faller på sykkel ute i trafikken.
Mål for oppdraget:
Barna skal vite hvorfor alle bør bruke hjelm på sykkel ute i trafikken.
Utstyr til oppdraget:
- Penner og papir.
Klubbmøte før oppdrag:
Vis barna bildet av Lyset over. La barna fortelle om det de ser.
- Hva er en sykkelhjelm?
- Bruker barna sykkelhjelm?
- Hvorfor er det viktig å bruke sykkelhjelm?
- Hvem trenger å bruke sykkelhjelm?
Snakk om at sykkelhjelm kun skal brukes når barna sykler ute i trafikken og ikke i annen lek.
Ute på oppdrag:
Gå til et trygt sted ved barnehagen hvor dere har god oversikt over trafikken.
- Tell hvor mange syklister som bruker hjelm og hvor mange som ikke bruker hjelm. En gruppe setter streker på et ark for de som bruker. En gruppe setter streker på et ark for de som ikke bruker.
- Hvem bruker hjelm mest?; barn, ungdom, voksne, gamle, damer, menn
Klubbmøte etter oppdrag:
- Opptelling av funn: hvor mange brukte hjelm? Hvor mange brukte ikke hjelm?
- Hvorfor tror dere at noen ikke bruker hjelm?
- Hvem bør bruke hjelm?
Etter fullført oppdrag kan dere sette et nytt klistremerke på årshjulet.
«Et kart er en tegning av et stort eller lite område av jordoverflaten sett rett ovenfra» . På et veikart kan vi finne veien fra et sted til et annet.
Mål for oppdraget:
Barna skal få se hva et kart er og erfare hvordan det kan brukes.
Utstyr til oppdraget:
- Printer til å skrive ut kart fra Google-maps.
- Penner i grønn, rød, blå, gul og andre farger.
Klubbmøte før oppdrag:
- Vis barna et enkelt kart over området rundt barnehagen. Se på kartet sammen. Klarer dere å finne barnehagen? Hvilke andre steder dere kjenner ser dere på kartet?
- Når bruker vi kart og hva bruker vi det til?
- Kan dere se på kartet hvilke veier som er trygge og farlige?
Ute på oppdrag:
Bruk et kart over området rundt barnehagen, for eksempel fra google-maps eller henvend deg til kommunen. Velg en løype som dere skal gå samtidig som dere følger kartet. Etter hvert som dere går, tegner dere løypa inn på kartet.
- Bruk grønn for å markere trygge veier som stier og gang- og sykkelveier.
- Bruk rød for å marke veier som ikke er så trygge, for eksempel veier uten fortau eller gang- og sykkelvei.
- Bruk blå for å markere gangfelt.
- Bruk gul for å markere lyskryss.
- Bruk andre fargere for å markere annet dere synes er viktig å ha med.
- Se om dere kjenner igjen noen steder fra kartet underveis, for eksempel butikken på hjørnet, den store parkeringsplassen og lignende.
Klubbmøte etter oppdrag:
- Hvordan var det å bruke kart?
- Kjente dere igjen noen steder fra kartet?
Se på kartet dere hadde med ut:
- Hvilke veier er tryggest å gå?
- Hvor var det gangfelt?
- Hvor var det lyskryss?
- Markerte dere noe annet?