Høst i trafikken
Det er nytt barnehageår og det er lurt å lage gode rutiner for trafikksikkerhet, noe som også er aktuelt å ta opp på et foreldremøte. Høsten kommer med mørketid, da er det viktig å bruke refleks.
Under her finner dere artige oppgaver og oppdrag til barna som passer for lek og trening i trafikken om høsten.
Selv om det er trafikklys ved gangfelt er det ikke helt trygt. Barna må likevel lære å se seg godt for før de går over på grønt lys.
Mål for oppdraget:
Barna skal få erfaring med å krysse vei i lysregulert gangfelt.
Der det ikke finnes lysregulerte gangfelt, bruker dere et bilde som utgangspunkt for en samtale. Noen av barna har kanskje erfaringer de kan dele.
Utstyr til oppdraget:
- Penner i rød og grønn
- Papir
Klubbmøte før oppdrag:
Snakk med barna om følgene:
- Hva er et gangfelt?
- Hva er trafikklys?
- Hvorfor er det trafikklys ved noen gangfelt?
- Hva forteller det røde og grønne lyset?
Slik krysser du veien i et gangfelt med trafikklys:
- Stopp helt opp, se godt til alle kanter
- Lytt etter biler og andre kjøretøy
- Selv om trafikklyset viser grønt lys, må du være helt sikker på at bilene stopper for deg. Husk derfor å få øyekontakt med sjåføren
Ute på oppdrag:
Lek grønt og rødt lys inne eller ute
- Lag to plakater, en med «rød mann» og en med «grønn mann»
- Hold opp en plakat av gangen
- Barna går rundt og skal stoppe når du viser rød mann og kan gå når du viser grønn mann
Gå til et gangfelt med trafikklys i nærområdet hvis det fins
- Hva må dere gjøre for å komme over veien?
- Kommer det lyd fra lyset?
- Hvorfor kommer det lyd?
- Se på hva som skjer i lyskrysset
- La barna øve på å krysse veien noen ganger, sammen med en voksen
Klubbmøte etter oppdrag:
- Hvorfor er det lyskryss eller hvorfor er det ikke lyskryss hos dere?
- Hva er et lyskryss og hvordan ser det ut?
- Hvordan krysset dere veien med trafikklys?
- Hvorfor krysset dere veien på den måten?
Etter fullført oppdrag kan dere sette et nytt klistremerke på årshjulet
På en gang- og sykkelvei kommer det ingen biler. Men det kan komme syklister i stor fart. Det er derfor viktig å være oppmerksom, gå til siden og se seg godt for. Det er greit å gå to og to, men fortsatt viktig å holde seg til en side. Vi deler også gang- og sykkelveien med de som for eksempel bruker sparkesykkel og rullestol.
Mål for oppdraget:
Barn skal vite hvordan det er tryggest å gå på en gang- og sykkelvei.
Klubbmøte før oppdrag:
- Hva er en gang- og sykkelvei?
- Hvordan ser gang- og sykkelveiskiltet ut?
- Finnes det gang- og sykkelvei der dere bor?
- Hvorfor må du se deg for på gang- og sykkelvei?
Snakk med barna om det å gå på tur:
- Hvor og hvordan pleier dere å gå?
- Hva har dere med?
- Hva gjør dere?
La barna få være med å planlegge neste gåtur:
- Bli enige om hvor dere skal
- Hvilken vei er tryggest å gå? Finnes det en gang og sykkelvei dere kan bruke?
- Hvordan skal dere gå?
- Hva må dere ha med?
Ute på oppdrag:
- Gjennomfør turen etter barnas plan
- Gå helst deler av turen på en gang- og sykkelvei om dere kan
- Snakk om hva som er trygt og farlig i trafikken mens dere går
Klubbmøte etter oppdrag:
- Hvordan var det å være med å planlegge en tur?
- Gikk turen som planlagt?
- Var veien dere gikk trygg?
- Så dere noen farlige situasjoner?
- Opplevde dere noe hyggelig på turen?
Etter fullført oppdrag kan dere sette et nytt klistremerke på årshjulet.
Om høsten blir det fort mørkt. Den veien dere gikk på om våren og sommeren er kanskje ikke like trygg når det er mørkt. Å bruke refleks for å synes bedre er en god vane som bør starte i tidlig alder.
Mål for oppdraget:
Barna skal se hvor godt de vises ute i mørket med refleksvest på.
Utstyr til oppdraget:
- Refleksvester
- Lommelykt
- Et mørkt rom
Klubbmøte før oppdrag:
- Hva er forskjellen på å gå ute når det er lyst og når det er mørkt?
- Hva kan du gjøre for å bli sett av bilene?
- Bruker dere refleksvest i barnehagen?
- Bruker de voksne i barnehagen refelksvest når dere er på tur?
– hvis nei, hvorfor ikke? Kunne de voksne ha brukt refleksvest? Kan dere sammen skaffe en til hver?
- Kan du bruke refleksvest når det er lyst ute?
Ute på oppdrag:
Ta med barna inn i et mørkt rom :
- La en eller flere av barna ta på refleksvest
- Bruk lommelykt til å vise at refleksen virker
- Prøv gjerne med andre typer reflekser også
Refleksen fungerer også i et rom som ikke er helt mørkt
Klubbmøte etter oppdrag:
- Hva gjorde dere?
- Hvorfor bruker vi refleks?
- Virket refleksen?
- Bruker du refleks til og fra barnehagen?
- Er det bare barn som skal bruke refleks?
Etter fullført oppdrag kan dere sette et nytt klistremerke på årshjulet.
I mørket ser vi ikke så godt. Refleksen hjelper til slik at andre ser deg bedre i trafikken. Selv om du ser bilen, ser ikke bilisten deg hvis du går uten refleks i mørket. Refleks reduserer risikoen for å bli påkjørt i mørket med 85 prosent.
Mål for oppdraget:
Barna skal få erfaring med å se hvor godt reflekser virker.
Utstyr til oppdraget:
- Reflekser som kan henges opp.
- Lommelykt.
Klubbmøte før oppdrag:
- Hva er en refleks?
- Når bruker du refleks?
- Hvordan kan vi se refleks i mørket?
- Er det lett å se refleks i mørket?
Ute på oppdrag:
Forberedelse: Heng opp reflekser på forskjellige steder ute eller inne, gjem noen litt ekstra godt. Skaff lommelykter til barna.
- La barna bruke lommelyktene til å finne refleksene.
- Tell refleksene dere finner.
Klubbmøte etter oppdrag:
- Hvordan var det å lete etter reflekser?
- Fant dere mange?
- Lyste alle refleksene like godt?
- Er det forskjell på gamle og nye reflekser?
Etter fullført oppdrag kan dere sette et nytt klistremerke på årshjulet.
«Du skal være forsiktig i trafikken. Det er fordi det ikke skal skje ulykker og for at alle skal være trygge». Det kaller vi for den viktigste trafikkregelen og den må alle trafikanter følge.
Mål for oppdraget:
Barna skal vite at den viktigste trafikkregelen er å være forsiktig.
Utstyr til oppdraget:
- Kamera eller mobiltelefon med kamera.
Klubbmøte før oppdrag:
- Hvorfor må vi være forsiktige i trafikken?
- Hvem må være forsiktig i trafikken?
- Hvorfor har vi trafikkregler?
- Hvilke trafikkregler kan dere?
Å være forsiktig er den viktigste trafikkregelen og den gjelder for alle som er i trafikken.
Ute på oppdrag:
Ta med kamera og gå ut til ett eller flere steder der dere har god oversikt over trafikken. La barna ta bilder av ulike trafikksituasjoner.
Se på bildene barna tok:
- Hva har barna tatt bilde av?
- Tror barna at trafikantene de har tatt bilde av er forsiktige?
Klubbmøte etter oppdrag:
- Hjelp hverandre med å sette ord på hva det vil si å være forsiktig i trafikken
- Hvorfor er det den viktigste trafikkregelen tror dere?
Etter fullført oppdrag kan dere sette et nytt klistremerke på årshjulet.
Hvordan virker en refleks? Lyser refleksen av seg selv? Og hvordan ser den egentlig ut inni?
Mål for oppdraget:
Barna skal få se hvordan en refleks ser ut inni, og hva som gjør at den virker.
Utstyr til oppdraget:
- Myke og harde reflekser.
- Noe å åpne refleksene med.
- Lommelykt.
Klubbmøte før oppdrag:
- Hvordan ser det ut inni en refleks?
- Er det forskjell på hard og myk refleks?
- Hva er reflekser laget av?
- Lyser refleksen av seg selv?
Ute på oppdrag:
Ta med en hard og en myk refleks ut i mørket eller et mørkt rom. Lys på refleksene med lommelykt.
- Hva skjer når lyset fra lommelykten treffer refleksene?
- Ser dere begge refleksene like godt?
Åpne en hard og en myk refleks slik at barna får se hvordan de ser ut inni. Bruk om mulig et mikroskop eller forstørrelsesglass for å se på nært hold.
Klubbmøte etter oppdrag:
- Hva fant dere ut?
- Hvordan så refleksene ut inni?
- Hvordan virker refleksene?
- Hvorfor bruker vi refleks ute?
Etter fullført oppdrag kan dere sette et nytt klistremerke på årshjulet.
Refleks er en billig og effektiv livredder, og barna er de flinkeste til å bruke refleks. Det er fint om de kan påvirke de voksne til å bli like flinke.
Mål for oppdraget:
Barna skal se hvem som bruker refleks.
Utstyr til oppdraget:
- Penn og papir
Klubbmøte før oppdrag:
Repeter hvorfor vi bør bruke refleks ute
- Tror dere alle er like flinke til å bruke refleks?
Forbered barna på at dere skal ut å telle hvor mange av foreldrene, ansatte, besteforeldre og andre som bruker refleks
Ute på oppdrag:
Lag et enkelt avkryssningsskjema som dere kan ta med ut
- Stå for eksempel ved barnehagens inngang eller et annet trygt sted
- Kryss av alle som bruker og ikke bruker refleks
Klubbmøte etter oppdrag:
- Hvordan var det å telle reflekser?
- Hvor mange brukte refleks?
- Hvorfor tror dere noen ikke bruker refleks?
Oppgaver og aktiviteter:
Lag en plakat sammen med barna som viser tallene fra tellingen. Heng plakaten godt synlig for foreldrene.