Skolestart på SFO
Det er nå elevene oppdager sin nye skolevei og skal klare å bli kjent i et nytt nærmiljø som skolegården er. På denne siden finner du viktig informasjon for en trygg oppstart på SFO og skolen.
«Det er en fordel om barna får mulighet til å bli kjent med det fysiske miljøet og personalet i SFO før skolestart. Særlig for barn på 1. trinn som starter i SFO før sin første skoledag, spiller SFO en viktig rolle i oppstartsfasen. SFO skal støtte barna den første tiden for å bidra til at barna opplever trygghet og tilhørighet» (SFO rmp 5.2).
Det er viktig at 6. åringene blir kjent på sin nye skole, og det nye nærområdet. Dette kan gjøres på flere måter:
- Sett av tid til å undersøke SFO og skolens område. Gjør f.eks en «reise» på skolens område. Hva oppdager dere?
- Gjør en «gå og snakk» tur med elevene til det nye klasserommet og området rundt klasserommet. Gjenta gjerne dette flere ganger. Har du mulighet er det fint å gjøre dette med elevene i mindre grupper.
- Lag en samtalering hvor elevene kan snakke om sin nye skolevei. Hvem går til skolen? Hvem går alene, og hvem går i en følgegruppe? Hvem blir kjørt? Hvem kjører buss? Kanskje dere kan lage en liten undersøkelse på skoleveien sammen, og øve på telling samtidig.
- La elevene gå i ulike grupper ut fra hvordan de vanligvis kommer seg til skolen. La de snakke om hva som er bra med skoleveien, og hva som de synes er vanskelig med skoleveien. Den voksne kan høre på barna snakke, og ta med ting som kommer opp inn i en samtalering etterpå.
«Barn skal oppleve trygghet, omsorg og trivsel på SFO» (rmp). Derfor blir de første dagene veldig viktige.
Nyttige å huske på er:
- Fortsett med «gå og snakk» tur mellom SFO og klasserommet til elevene føler seg trygge på å finne fram.
- Samle elevene i mindre grupper for å snakke om opplevelser og erfaringer rundt den nye skoleveien, om det er som gående alene, i en følgegruppe eller de blir kjørt i bil eller buss. Hvordan opplever elevene den nye skoleveien sin?
- 6. åringen er aktiv og har stort behov for å røre på seg.
- Motorikken til 6. åringen er ikke ferdig utviklet og synsfeltet har begrenset rekkevidde.
- 6. åringen kan glemme seg bort i trafikken, dette kan skje i lek eller når det skjer noe uventet.
- 6. åringen trenger støtte fra voksne for å forstå trafikken. Her er dere voksne på SFO viktige for elevene. Ta barna på alvor, hør på det de lurer på, undres sammen med barna og svar på spørsmål der det trengs om skolevei og trafikk.
- Bruk tid på å lære elevene om trafikken. Lag gjerne en trafikklubb på SFO.
- 6. åringen kan være selvkritisk og lærer ofte raskt, de trenger riktig ros og mye oppmuntring.
Mange foreldre velger å kjøre til og fra SFO/skole. Flere farlige situasjoner som oppstår rundt SFO/skolen på grunn av mye biltrafikk. Mange ønsker at barna selv skal kunne gå til og fra SFO/skolen. Hvis flere velger å la barna gå, vil det automatisk bli tryggere rundt skolene. Les mer om dette i Hjertesone.
Hvorfor skal vi alltid rygge inn når vi parkerer:
For å unngå å kjøre på noen, er det viktig å rygge inn og parkere med «nesa» ut. Når du så skal kjøre ut fra parkeringsplassen, har du god oversikt. Alvorlige ulykker skjer på parkeringsplasser, og særlig yngre barn er utsatte. De har ikke samme risikoforståelse som oss voksne, de er små og kan være vanskelige å oppdage i blindsonen.