Vinter i trafikken
Hvor blir det av gangfeltet når snøen kommer? Vinteren kan by på nye utfordringer i trafikken. Det er kanskje glatt og brøytekantene tar plass fra fortau og gangveier. Snøhauger kan hindre sikten.
Under her finner dere artige oppgaver og oppdrag til barna som passer for lek og trening i trafikken om vinteren.
Om vinteren kan det ofte være snø og is som skjuler skilt og veioppmerkinger. Bilene kan trenge lenger tid på å stoppe hvis veien er glatt. Kanskje ligger det også en snøhaug ved fortauskanten som tar sikten. Dette gjør at du må være ekstra forsiktig når du skal krysse en vei om vinteren.
Mål for oppdraget:
Barna skal erfare at det kan være annerledes å krysse veien i gangfelt når det er snø.
Klubbmøte før oppdrag:
- Hva skjer ute om vinteren?
- Hva kan være annerledes i trafikken om vinteren?
- Ser du gangfeltet når det er snø?
- Er det annerledes å krysse en vei når det er snø?
- Hva må du huske på når du krysser en vei?
Ute på oppdrag:
Gå til et gangfelt en dag det er snø ute.
- Ser dere gangfeltet?
- Ser dere trafikkskiltene?
- Ser dere trafikken godt?
Hvordan krysser du veien?
- Stopp helt opp, se til alle sider, lytt etter biler eller andre kjøretøy.
- Vent til du er helt sikker på at bilene stopper for deg før du krysser veien.
- Gå alltid rett over veien og ikke på skrå.
Når det er snø kan det være glatt og vanskeligere for bilene å stoppe. Det er derfor ekstra viktig å være forsiktig og vente til bilene har stoppet før du går over.
Klubbmøte etter oppdrag:
- Hvordan så gangfeltet ut?
- Hva så dere?
- Hva var vanskelig å se?
- Hvordan krysser du en vei når det er snø?
- Hvorfor må du være ekstra forsiktig i trafikken om vinteren?
Etter fullført oppdrag kan dere sette et nytt klistremerke på årshjulet.
På vinteren kan det komme mye snø og veiene må brøytes slik at bilene kan kjøre.
Det kan være spennende for barna å møte en brøytebilsjåfør. Hvordan brøytes veiene og hvorfor er det en viktig jobb?
Mål for oppdraget:
Barna skal se hva som skjer med veiene når det kommer snø. Hva må gjøres for at vi skal komme oss frem?
Klubbmøte før oppdrag:
- Hvorfor må veiene brøytes?
- Hva skjer hvis veiene ikke blir brøytet?
- Hvem brøyter veiene?
- Hvordan tror du det er å være brøytebilsjåfør?
- Hva ville du spurt en brøytebilsjåfør om?
Ute på oppdrag:
Avtal et møte med en brøytebilsjåfør.
- La barna bli kjent med sjåføren. Hva lurer barna på?
- Har sjåføren noen historier å fortelle om det å være brøytebilsjåfør?
- Hvordan skal vi oppføre oss i nærheten av en brøytebil?
Hvis det blir vanskelig å få til et møte med en sjåfør, kan dere gå til et trygt sted hvor dere kan se en brøytebil som brøyter snø.
- Hvordan tror barna det er å kjøre brøytebil?
- Hvor blir det av snøen som blir brøytet bort?
Klubbmøte etter oppdrag:
- Hva gjør en brøytebil?
- Hvorfor må veiene brøytes?
- Hvordan var det å møte en brøytebilsjåfør?
Etter fullført oppdrag kan dere sette et nytt klistremerke på årshjulet.
Om vinteren kan fortauene bli vanskelige å gå på. De kan bli glatte og fulle av snø. Da må vi være ekstra oppmerksomme og bruke sansene godt.
Mål for oppdraget:
Barna skal få oppleve hva is og snø gjør med veiene og forstå hvorfor vi må være ekstra forsiktige i trafikken om vinteren.
Samtale med barna:
- Hva ser dere på bildet?
- Hva gjør barna på bildet?
- Hvordan tror dere det er å gå her?
- Er det trygt eller farlig å gå her?
Ute på oppdrag:
Gå en tur i nærmiljøet, se på ulike utfordringer dere finner. Det kan være for eksempel høye brøytekanter, fortau som ikke er brøytet eller glatte veier. La barna aktivt delta i samtalene om hvordan dere på tryggest mulig måte skal komme forbi hindringene.
Snakk med barna om:
- Hvorfor blir veiene glatte?
- Hva så dere ute i nærmiljøet?
- Hva er egentlig snø og is?
- Hva kan være farlig i trafikken når veiene er dekket av snø og is?
Det kan komme biler og andre kjøretøy selv om man ikke kan se eller høre dem. Kjøretøyene kan være skjulte bak brøytekanter og snøhauger. De som kjører kan ikke alltid se deg. Da må du bruke ørene for å lytte etter motordur og øynene for å se deg ekstra godt for. For barn er dette ekstra utfordrende fordi syn og hørsel ikke er ferdig utviklet.
Mål for oppdraget:
Barna skal erfare hvordan det er å ikke se og høre i trafikken, og hvorfor det er viktig å bruke syns- og hørselssansen godt.
Klubbmøte før oppdrag:
Øv på å lytte til lyder inne i barnehagen. Bytt på å lukke øynene eller gjemme ansiktet i hendene og å se mens dere lytter. Øv på å beskrive lydene og hvor de kommer fra.
- Kan barna høre noen som snakker eller synger?
- Kommer det lyder fra kjøkkenet?
- Kan barna høre lyder utenfor?
- Hvordan høres lydene ut?
Legg ulike gjenstander som du kan lage lyd med i en stor pose. For eksempel: klipp med en saks, krøll sammen papir, slå på et lokk eller tromme, smell med bobleplast, blås opp en ballong. Hold gjenstandene skjult mens du lager lyd og lar barna gjette og beskrive lyden:
- Hvordan høres lyden ut? Lys, mørk, høy, svak etc.
- Hva tror de gjenstanden er laget av? Kan de høre det?
- Hva er det som lager lyden?
Hva er det som lager lyder ute i trafikken? Hvordan høres lydene ut?
Ute på oppdrag:
Gå ut helst en dag det er snø. Stå på et trygt sted, lukk øynene og lytt etter biler.
- Prøv både med og uten lue, og med lue og hette. Hva er forskjellen? Hører dere like godt?
- Lukk øynene og lytt. Hvilke lyder hører dere? Kan dere høre noen kjøretøy? Gjett hvilket kjøretøy det er. Var det noen kjøretøy dere ikke hørte? Klarer dere å høre hvor lydene kommer fra?
Tykke luer og hetter kan gjør det vanskelig å høre. Store snøhauger og brøytekanter kan gjøre det vanskelig å se
Klubbmøte etter oppdrag:
- Hvordan var det å ikke høre?
- Hvorfor må vi lytte og se oss ekstra godt for om vinteren?
- Kan dere høre andre lyder i trafikken om vinteren enn om våren, tror dere?
- Hvordan tror dere det er å være blind eller døv i trafikken?
Etter fullført oppdrag kan dere sette et nytt klistremerke på årshjulet.
Vi er mange i trafikken og for at alle skal ha det bra, må vi vise hensyn og samarbeide. Vi må vente på tur og følge trafikkreglene.
Mål for oppdraget:
Barna skal oppleve at å ferdes i trafikken handler om å samarbeide og vente på tur.
Utstyr til oppdrag:
- Utskrift av trafikkskilt og utstyr til å lage hinder; madrasser, bord, benker samt tau, kritt og lignende til å markere løypa. Se Barnas Trafikklubbs hinderløype der finner du forslag til løype og utskriftsvennlige trafikkskilt.
Klubbmøte før oppdrag:
- Hva betyr det å vise hensyn?
- Hva er det å samarbeide og vente på tur?
- Hva er det viktig å kunne når vi går i trafikken?
Ute på oppdrag:
Lag en hinderløype inne eller ute. Bruk trafikkskilt som forklarer øvelsene underveis i løypa. Du kan lage en egen løype eller bruke Barnas Trafikklubb hinderløype. Her finner du forslag til hinderløype og utskriftsvennlige trafikkskilt. Utvid gjerne med andre skilt ved behov, for eksempel stoppskilt og fartssone. La barna starte en og en på løypa, slik at de må vente på tur.
Klubbmøte etter oppdrag:
- Hvordan var det å lage en hinderløype?
- Måtte dere samarbeide?
- Måtte dere vise hensyn?
- Hva kan skje om vi ikke samarbeider og viser hensyn i trafikken?
For at beltet skal virke best mulig, må barnet åpne jakken slik at beltet blir liggende helt inntil kroppen. Det er ikke farlig at belte ligger inntil halsen.
Mål for oppdraget:
Barna skal vite hvorfor de skal bruke belte i bil, og at det er lurt at beltet ligger tett inntil kroppen.
Utstyr til oppdrag:
- Bil med barnesete
- Kamera eller mobiltelefon med kamera
Klubbmøte før oppdrag:
- Hvorfor må vi bruke bilbelte i bil og buss?
- Hvordan skal beltet festes?
- Hvorfor skal barn sitte i egen stol?
Beltet skal hvile på skulderen og strammes over hoften. Beltet skal ikke være vridd eller ligge under armen. Tykke jakker bør åpnes slik at beltet ligger tett inntil kroppen. Barn kan gjerne feste beltet selv, men en voksen må alltid sjekke at det er festet riktig.
Ute på oppdrag:
Ta med barna ut til en bil med barnesete, eller ta med et sete inn i barnehagen. Hvis ingen voksne i barnehagen har bil eller stol som kan brukes, kan dere spørre om noen foreldre har mulighet til å hjelpe.
- La barna få sitte i stolen etter tur
- Den voksne åpner jakker, fester og strammer beltet
- Ta bilder av barna som dere kan henge opp i barnehagen etterpå
Klubbmøte etter oppdrag:
- Hvorfor må vi bruke belte?
- Hvordan skal beltet festes?
- Hvorfor må tykke jakker åpnes?
- Hvem skal bruke belte i bil og buss?
Om vinteren kan veier bli glatte og det blir vanskeligere å gå og kjøre. For at det skal bli litt enklere å gå, kjøre og stoppe, strør vi veiene med sand, grus eller salt.
Mål for oppdraget:
Barna skal få erfaringer med glatt føre
Utstyr til oppdraget:
- Sand og salt
Klubbmøte før oppdrag:
- Hvordan er det å gå på glatt vei?
- Hvordan tror dere det er å kjøre på glatt vei?
- Er det andre måter å komme seg fram på om vinteren enn å gå eller kjøre? (for eksempel spark, ski, skøyter)
Ute på oppdrag:
Finn et sted hvor det er glatt og la barna teste glatta
- Hvordan er det å gå på glatt underlag?
- Er det lurt å løpe?
- Hva kan dere gjøre for at det ikke skal være så glatt?
Strø en stripe med sand og en med salt
- Hva tror dere skjer?
Prøv å gå der det er strødd
- Hvordan var det å gå der det er strødd?
- Hva bruker vi til å strø på veien der bilene kjører?
Klubbmøte etter oppdrag:
- Hvordan var det å gå på glatt vei?
- Hvordan tror dere det er å kjøre på glatte veier?
- Hvorfor strør vi med sand eller salt på glatte veier?
- Hva synes dere hjalp best? Å strø med sand eller salt?