Etterarbeid- kropp, bevegelse, mat og helse
Når barn har vært på feks busstur kan det hende de har gjort seg noen nye erfaringer og opplevelser de trenger å bearbeide. Dette kan gjøres på mange forskjellige måter. Barn bearbeider inntrykk og opplevelser gjennom blant annet lek, tegning, rollespill og også gjennom samtale.
Samtaler kan være spontane, men også til en viss grad planlagt av den voksne. Vi kan jo ikke planlegge hvilken retning samtalen vil ta, men vi kan legge til rette for de gode spørsmålene underveis.
I forkant av samtalen/ samlingsstund, kan du sette opp noen forslag til spørsmål du ønsker å bruke:
Disse spørsmålene kan være:
- Hvordan kom vi oss til «Strømsdammen«? Gikk vi, tok vi buss etc
- Er det bra for oss å gå på tur?
- Hvordan går vi tryggest langs en vei?
- Hvordan krysser vi en vei?
- Kan vi krysse veien når det kommer en bil i fart?
- Hvordan var det å være på bussholdeplassen?
- Hvorfor må vi stå stille på bussholdeplassen?
- Hvordan er det å stå i ro?
- Hvorfor har vi busser?
- Hva er et setebelte? Bruker dere det andre steder enn i buss?
Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger.
For barna er lek en viktig del av barndommen, hvor de lærer med kroppen som utgangspunkt. Lek kan også være med å gi barna mestringsfølelse og bidra til et enda bedre fellesskap i barnehagen.
Barnas leker er ofte bygget på fantasi og deres opplevelser og erfaringer fra hverdagen. Har dere en buss som dere har laget selv får barna muligheten til å leke busstur. Dette kan bidra til å styrke barnas lærdom om hvordan en tar buss og oppfører seg i trafikken.
En voksen kan godt være tilstede og hjelpe med å igangsette leken. Den voksne kan også fint være med på leken men da på barnas premisser.
Kanskje er det lurt å igangsette en slik lek med kun en liten gruppe. Du som voksen kan hjelpe de litt på veien, men la barna ta over leken etterhvert.
Vil dere utvide leken kan dere lage flere rekvisitter som gangfelt, fortau, lysregulering osv.