Kropp, bevegelse, mat og helse
Vaner og handlingsmønstre tar form allerede fra tidlig alder. Gode vaner som tilegnes i barnehagealder, kan vare livet ut.
«Vaner og handlingsmønstre tar form allerede fra tidlig alder. Gode vaner som tilegnes i barnehagealder, kan vare livet ut. Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse. Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser.» (Rammeplan for barnehagen, 2017: 49)
Kroppsbeherskelse, motoriske ferdigheter og bruk av sansene er viktig i trafikken. Vi bruker syn og hørsel for å orientere oss. Barn klarer ikke å bruke sansene sine like godt som voksne, og de er heller ikke ferdig motorisk utviklet. Derfor er et viktig at de ikke ferdes alene i trafikken, men øver sammen med en voksen.
Det er mye barna skal lære trafikk for å bli en tryggere trafikant. En av de viktigste tingene som må læres er å opptre rolig og være oppmerksom i trafikken. Noen som ikke er lett når man er i barnehagealder hvor barna fremdeles utvikler sin kroppsbeherskelse, motoriske ferdigheter og koordinasjon. Derfor er det viktig at de ikke ferdes alene i trafikken, men øver seg sammen med voksne.
Sansene våre har en sentral rolle i trafikken, vi bruker syn og hørsel for å orientere oss. Barn klarer ikke å bruke sansene sine like godt som oss voksne. De trenger stimulering av sansene for å bli gode på å bruke de i trafikken. Derfor er det viktig at dere voksne er aktive og tilstedeværende når det ferdes i trafikken.
Barna må lære hvordan de krysser vei, hvordan de oppfører seg på gangfeltet og på bussholdeplassen. Gi barna erfaringer ved å vise og vær en god rollemodell for hvordan man opptrer i trafikken.
Vårt utgangspunkt er at barn bør sikres like godt i buss som i bil.
En del barnehager opplever at det er vanskelig eller umulig å bruke barnesikringsutstyr på tur med bybuss eller forstadsbuss. Barnehagen må da ta en vurdering om barnehagen skal dra på tur eller ikke.
Hvis barnehagen velger å gjennomføre tur uten barnesikringsutstyr, bør dere sørge for at:
• bussturen ikke går på veier der fartsgrensen er over 50 km/t.
• barna plasseres i hvert sitt sete, ikke la dem stå i bussens midtgang.
Trygg Trafikk ser at anbefalingene medfører praktiske problemer for barnehager og foreldre, som ønsker å transportere de minste barna i buss. Vi mener likevel at her må hensynet til sikkerhet gå foran fremkommelighets- og transportbehov.
Før dere skal ut på tur er det lurt at barna vet hvor dere skal, hvordan dere skal komme dere dit og hvilke regler som gjelder enten det er til fots, med buss eller kanskje trikk eller bane?
Uansett hvordan dere kommer frem til planlagt sted er det viktig å ha fokus på bevegelsesglede og det sosiale med å ferdes og oppleve i fellesskap. Dere må ta hensyn til de ulike forutsetningene barna har, og støtte barna til å føle mestring i trafikken.
Har dere bilde av stedet kan det være fint å bruke som utgangspunkt for samtalen.
Snakk med barna om:
- Hvor skal vi? Er det langt eller kort å gå dit?
- Hvordan skal vi komme oss dit?
- Hvordan skal vi bruke kroppen i trafikken? Hva må vi huske på?
- Hvilke sanser er de viktigste når vi går ute i trafikken?
- Hvordan skal vi oppfører oss i trafikken? Hvilke regler har vi?
Buss tur:
- Hva gjør vi når vi venter på bussen?
- Hvordan står vi på bussholdeplassen?
- Hvordan går vi av og på bussen?
- Hvordan sitter vi trygt på bussen?
«Gjennom arbeid med kropp, bevegelse, mat og helse skal barnehagen blant annet bidra til at barna:
- opplever trivsel, glede og mestring ved allsidige bevegelseserfaringer, inne og ute, året rundt
- videreutvikler motoriske ferdigheter, kroppsbeherskelse, koordinasjon og fysiske egenskaper» (Rammeplan for barnehagen, 2017: 49)
Når dere er ute på tur bruker barna kroppen mye, og dere må tenke på barnas forutsetninger. For et lite barn kan det være utfordrende å bare skulle gå av og på bussen eller komme seg opp på en litt høy fortauskant.
Ord og begreper dere kan snakke om på tur er for eksempel:
- Hva er egentlig bevegelse?
- Hvordan beveger biler og busser seg?
- Hva beveger seg i trafikken? (kjøretøy, trikk, traktor, mennesker, dyr)
- Hva er glede? Er vi glade på tur?
- Er det bra for oss å gå på tur? Og hvorfor liker kroppen vår bevegelse?
- Hvordan bruker vi kroppen i trafikken? (ferdigheter, sanser, bevegelser)
- Er det noe som er litt vanskelig når vi går ute i trafikken?