Etterarbeid- antall, rom og form
Samlingsstund Antall rom og form
Barna har nå fått noen opplevelser og erfaringer med at det er mange forskjellige former ute i trafikken. Kanskje har dere også snakket om avstand i form av cm, meter og km?
Fagområdet Antall , rom og form omfatter lekende og undersøkende arbeid med sammenligning, sortering, plassering, orientering, visualisering, former, mønster, tall, telling og måling. Det handler også om å stille spørsmål, resonnere, argumentere og søke løsninger.
I trafikken ser vi former på skilt, veioppmerking, bygninger, biler og mye mer. Kanskje tok dere noen bilder av de formene dere så? Da kan det være fint å se på de sammen og bruke bildene som et utgangspunkt for samtale. Har dere ikke bilder kan dere printe ut skilt fra nettet.
Snakk med barna om antall, tall og form:
- Hvilke skilt så dere i trafikken?
- Hvilke form har de?
- Hvilke andre former der så når dere var ute?
- Sorter gjerne de forskjellige formene i kategorier
- Hvor mange former så dere?
Dere kan også lage enkle regnestykker ved å legge bilde av formene ut på gulvet og la barna flytte formene for å for eksempel se hvor mye er 2 sirkler + 1 sirkel? Hva blir 1 firkant + 2 sirkler?
Snakk med barna om avstand:
- Hvor langt gikk dere?
- Hvor mange skritt kan dere ha gått?
- Er det like langt å kjøre bil eller sykle den veien dere gikk?
- Dere kan også se hvor dere gikk og hvor langt det var på feks Google map.