Trafikk i forskriftene
Her finner du informasjon om trafikk i rammeplan og litt om trafikk fra LK20. Vi har satt om tema fra rammeplan og tips på hvordan du kan bruke aktiviteter i trafikken inne og ute på SFO for å nå målene i rammeplan.
Rammeplan
- Gjennom å delta i fellesskap får barna øve på å tilpasse seg andre, men også sette egne grenser og uttrykke egne behov.
- Hvordan: elevene lager sin egen trafikklubb .
- SFO skal bidra til trivsel og glede i selvvalgt lek og tilrettelagte aktiviteter.
- Hvordan: det er elevene som styrer sin egen trafikklubb og velger aktiviteter med støtte fra ansatte på SFO.
- SFO skal fremme inkludering og bidra til at alle barna har mulighet til å utvikle vennskap.
- Hvordan: filmer, aktiviteter og lekser åpner for samarbeid og at alle kan få bruke sine egne evner til å bli inkludert og få mulighet til å danne vennskap.
- SFO bør legge til rette for aktiviteter både utendørs og innendørs.
- SFO skal legge til rette for og inspirere til et godt lekemiljø for alle barn.
- SFO kan vurdere hvordan områder i lokalmiljøet, for eksempel skogholt, andre naturområder eller aktivitetsanlegg, kan brukes i lek, utforsking og fysisk aktivitet
- Hvordan:
- SFO skal støtte barnas naturlige nysgjerrighet og lyst til å skape og være kreative, engasjerte og utforskende. Innholdet, arbeidsformene og det fysiske miljøet i SFO skal støtte opp under barnas lyst til å leke, skape, utforske og mestre.
- Hvordan: aktivitetene laget for SFO er åpne og med mulighet for å leke seg gjennom trafikale oppgaver.
- SFO skal oppmuntre barn til å reflektere og handle etisk og miljøbevisst, vise solidaritet og ta veloverveide valg.
- Hvordan: i læringsaktivitetene om trafikk legger opp til gjenbruk av materiale og bruk av nærmiljø i leken og aktiviteter.
LK20 overordnet del
Å lære å tenke etisk, å kunne reflektere over etiske problemstillinger og å utvikle evnen til å ta kloke valg, står sentralt i trafikkopplæringen. I skolen kan man særlig på ungdomstrinnet og i videregående gi elevene oppgaver som omhandler trafikk. Slike oppgaver kan omfatte refleksjon over etiske problemstillinger i ulike trafikale situasjoner. Målet er at elevene utvikler god dømmekraft i alle trafikksituasjoner de befinner seg i.
«Kritisk tenkning og etisk bevissthet er både en forutsetning for og en del av det å lære i mange ulike sammenhenger, og bidrar til at elevene utvikler god dømmekraft» (fra overordnet del).
Utgangspunktet for trafikkopplæring er ganske enkelt – menneskets ukrenkelige og unike verdi. Derfor tar trafikkopplæringen utgangspunkt i menneskerettighetene, og i verdiene som kommer frem i overordnet del. Det betyr at skade på materiell, kostnader og andre problemstillinger knyttet til trafikk er underordnet og uvesentlig sett opp mot menneskets eksistens og verdi, noe som må overstyre alle andre vurderinger.
Vi tar mange valg i trafikken som ikke er forenlig med at menneskets verdi er ukrenkelig. Skolen har en viktig oppgave i å formidle menneskets verdi til alle elever. Gjennom overordnet del og gjennom læreplaner i fagene gis det føringer for dette.
Den overordnede delen av læreplanverket beskriver grunnsynet som skal prege pedagogisk praksis i hele grunnopplæringen. Den skal også ligge til grunn for samarbeidet mellom hjem og skole.
I overordnet del står det blant annet at opplæringen skal danne hele mennesket og gi hver og en mulighet til å utvikle egne evner. Danning skjer når elevene får kunnskap om og innsikt i natur og miljø, språk og historie, samfunn og arbeidsliv, kunst og kultur, og religion og livssyn. Danning skjer også gjennom opplevelser og praktiske utfordringer i undervisningen og i skolehverdagen. Et bredt spekter av aktivitet, fra strukturert og målrettet arbeid til spontan lek, gir elevene erfaringsrikdom. Elevene dannes i møte med andre og gjennom fysisk og estetisk utfoldelse som fremmer bevegelsesglede og mestring.