På skiltjakt
Nedenfor finner dere en læringsressurs med intro til emnet, samtaleoppgaver, digitale øveoppgaver og forslag til trafikkoppdrag.
Samtaleoppgaver
- Vet du hva et skilt er?
- Finnes det noen skilt i barnehagen din?
- Hva slags skilt har vi i trafikken?
- Hva betyr skiltet?
- Hva slags kjøretøy stopper ved slike skilt?
- Er dette et trafikkskilt?
- Står det slike skilt i nærheten av der du bor?
- Lager alle trafikanter lyd?
- Har du sett andre typer skilt enn trafikkskilt?
- Hva er forskjellen på trafikkskilt og andre skilt i trafikken?
- Hvilke skilt er viktigst å legge merke til for å gå trygt i trafikken?
- Er bilskilt et trafikkskilt?
- Hvorfor har biler skilt?
- Hvor mange ulike skilt tror du dere kan finne ute i trafikken?
- Hvor mange skilt vet du om?
- Kanskje du kan lage ditt eget skilt?
- Hva slags skilt vil du lage?
- Hvor mange trafikkskilt kan du telle i filmen?
- Kan du navnet på noen av skiltene?
- Har dere noen av skiltene der du bor?
- Hvilke skilt er viktigst å forstå for barn?
- Tror du Molly skjønner hva alle skiltene betyr?
Trafikkoppdrag
Se videobloggen sammen med barna. Inspirer dem til å være med ut og vise de voksne at de selv kan løse oppdraget.
Mange steder er det ikke fortau eller gang- og sykkelvei vi kan gå på. Selv om barna aldri skal gå alene langs en slik vei, må dette likevel øves på, for det kommer den dagen de skal gå alene til skolen eller til en venn i nærmiljøet.
Øv sammen med barna når dere er på tur. La barna aktivt ta del i beslutninger, men husk at det er den voksne som til sist tar avgjørelsen.
Mål for oppdraget:
Barna skal vite hvordan de på tryggest måte kan gå langs vei uten fortau. De skal også få innsikt i trafikale utfordringer langs veien og hvordan de skal vurdere og løse utfordringene.
Utstyr til oppdraget:
- I dette oppdraget trengs det ikke noe materiell, men det kan være greit å finne en lite trafikkert vei uten fortau i nærmiljøet.
Klubbmøte før oppdrag:
- Hør med barna om de vet hva et fortau er og hvordan en vei ser ut uten fortau.
- Snakk med barna om hvilken side av veien dere skal gå på og om det finnes noen unntak.
- Bruk tid med på å gå gjennom barnehagens rutiner for ferdsel langs vei uten gangfelt.
- La barna få være med å drøfte hvilke utfordringer de kan møte på en vei uten fortau.
- La barna få være med å drøfte hvordan dere sammen kan løse eventuelle utfordringer langs en vei uten fortau.
Ute på oppdrag:
Ta med barna og gå langs en vei uten fortau.
- La barna gå en og en på rekke slik at selv kan kjenne på om det går fint å ha en fot i grøfta eller om dere er langs en vei hvor det ikke lar seg gjøre å ha en fot i grøfta.
- Stopp opp ved utfordringer langs veien og la barna få drøfte hvordan dere på en mest mulig trafikksikker måte kan løse utfordringen.
Klubbmøte etter oppdrag:
- Hvordan var det å gå på en vei uten fortau?
- Var det noen utfordringer i veien der dere gikk?
- Eventuelt hvordan løste dere utfordringene?
- Hvilken side av veien skal dere gå på?
Øveoppgaver
Klikk her for å komme til de digitale øveoppgavene om å gå over gangfelt. (Åpnes i ny fane)